زیره کفش پلی یورتان

از چند دهه پیش تولیدکنندگان کفش در فکر و جستجوی جایگزین مواداولیه مناسبی برای تهیه ی کفشی با مشخصات ظاهری و باطنی مناسب تری بودند تا اینکه پس از تحقیقات انجام شده با ماده ای به نام پلی یورتان آشنا شده و از ویژگی های منحصر به فرد آن بهره مند گردیدند.
برای همه ی ما مهم است که کفش، راحت ، ماندگار و قیمت آن هم مناسب باشد. پلی یورتان به طراحان اجازه می دهد تا همه این اهداف را برآورده کنند.
زیره پلی اورتانی در عین حال که سبک است اما در برابر سایش هم بسیار مقاوم می باشد. این یکی از ویژگی های منحصر به فرد پلی یورتان است.این زیره ها دارای خواص مکانیکی عالی در دراز مدت اند و آزمون های قدم زنی را به راحتی پاس میکنند.

چه عوامل و ویژگی هایی سبب شده تا پلی یورتان به خوبی جای خود را در بازار کفش پیدا کند؟

۱. سبک بودن:

پلی یورتان در مقایسه با سایر مواد،وزن کمتری دارد و سبک است.

همانطور که در جدول فوق مشخص است، چگالی پلی یورتان کمترین چگالی ممکن است که بیانگر سبکی آن میباشد.

۲. مقاومت در برابر آب و مواد شیمیایی:

پلی یورتان در برخورد با آب و مواد شیمیایی مقاوم، بی اثر و بادوام است. ویژگی این ماده سبب شده تا پلی یورتان در تولید کفش های ایمنی حرف اول را بزند

همانطور که در جدول فوق مشخص است،اکثر مواد شیمیایی بر پیوند یورتان بی تاثیر یا کم تاثیر هستند.
(در جدول فوق اعداد بیانگر میزان تاثیر هستند ۱: بی تاثیر یا کم تاثیر ۲: تاثیر جزئی ۳: تاثیر متوسط ۴: توصیه نمیشود T: قبل از کار تست شود)

۳. بر همکنش خوب با سطوح:

زیره های پلی یورتان ، حتی در برخورد با لغزنده ترین سطوح ،چسبندگی بسیار عالی با آنها دارند که این ویژگی ، را منحصر به فرد کرده است.

۴. راحتی و دوام:

سبک بودن ،مقاومت سایشی و شیمیایی بالا و خواص مکانیکی خوب باعث شده تا مصرف کنندگان کفش های پلی یورتان ،احساس راحتی داشته باشند و از این نوع کفش مدت ها استفاده کنند

جدول زیر راحتی و انعطاف باهم مقایسه شده اند:

و همچـنیـن در تصویر زیـر دوام زیـره های مخـتـلف باهم مقایـــسه شده اند:

۵. جذب شوک:

برای کاربردهایی که مصرف کننده باید مدت طولانی در آن بایستد یا راهپیمایی کند، کفش باید از خواص جذب شوک خوبی برخوردار باشد. که پلی اورتان به عنوان تنها ماده مناسب برای چنین هدفی عمل می کند.
بنابراین استفاده از کفش هایی که زیره ی آنها از جنس پلی یورتان است،هم اقتصادی است و هم به سلامتی مصرف کننده کمک میکند.

منابع:
۱. Evaluation and optimization of footwear comfort parameters using finite element analysis and a discrete optimization algorithm doi:10.1088/1757-899X/254/16/162010
۲.سایت https://plantech.com/
۳.سایتhttp://www.atssynthetic.com.pk/