کاربرد پلی یورتان در صنعت خودرو

اگر وزن کلی یک خودرو را با تمام تجهیزات ساخته شده آن در نظر بگیرید، می توانیم گفت که حدود ۳۰% از کل خودرو با احتساب لاستیک ها و پلاستیک ها، از پلیمر یا ترموپلاستیک ها ساخته شده است.

همانطور که گفته شد، ۳۰% از قطعات یک خودرو را پلیمر ها تشکیل می دهند و اگر به طور دقیق به این آمار در مقیاس جهانی نگاه کنیم، مشخص می شود که ترموپلاستیک ها بعد از فلزات پر مصرف ترین ماده در این صنعت پویا هستند. انواع پلاستیک های معمولی و مهندسی عبارتند از پلی کربنات، ای بی اس، پلی آمید، پلی بوتیلن ترفتالات، پی وی سی، پلی یورتان و غیره در این صنعت بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

دومین ترموپلاستیک پر مصرف در هر خوردویی، پلی یورتان و ترموپلاستیک پلی یورتان است که از پلی یورتان در تولید فوم های صندلی خوردو و عایق بندی بدنه اتومبیل مورد استفاده قرار می گیرند. از ترموپلاستیک پلی یورتان در تهیه روکش های قطعات دکوراتیو لوکس اتومبیل و روکش های مصرفی در قطعات جلوبندی خوردو، گیربکس، جعبه فرمان استفاده می شود که نشان دهنده مقاومت عالی و کاربردی بودن این محصول به حساب می آید.ترموپلاستیک پلی یورتان مقاومت بسیار عالی در برابر روغن ها، مواد شیمیایی خوبی دارد و تولید گردگیر های درون موتور ماشین استفاده می شود که نشان از دوام و پایداری این محصول دارد که صنعت خوردو سازی را متحول کرده است.

از دیگر موارد مصرف پلیمر ها در صنعت خودرو سازی، تولید قطعات ضربه گیر در سیستم تعلیق ماشین ها چه سنگین و چه سبک است. این ضربه گیر ها در معرض فشارهای پیچیده و چند جانبه قرار می گیرند و از طرف دیگر خارج شدن ناگهانی از فشار در این سیستم بسیار معمول است که تنها گزینه مناسب برای این مصرف که مقاومت خستگی بسیار عالی در بین تمام ترمو پلاستیک ها دارد ترمو پلاستیک پلی یورتان است که به صورت گسترده مورد استفاده قرار می گیرد. خاصیت عالی جذب صوت پلی یورتان به عنوان ضربه گیر و داشبورد، ایمنی مسافران و راننده را تضمین می کند.

کاربرد پلی یورتان ها به محیط زیست کمک زیادی می کند زیرا وزن کمتری ماده در خودرو استفاده می شود ( در مقایسه با سایر مواد پلیمری). این مزیت همچنین باعث کاهش مصرف سوخت خودرو و کاهش انتشاز گازهای آلاینده در محیط زیست می گردد. در طول سالیان دانسیته مواد پلی یورتان تا میزان  ۴۰ درصد کاهش یافته ( تا ۴۰ درصد کاهش در مصرف مواد)  در حالی که کارایی و کیفیت نهایی محصول نهایی حفظ شده است. به عنوان مثال، فوم صندلی یکی از قطعاتی است که کمترین دانسیته را در میان دیگر قطعات مورد استفاده در خودرو می باشد ( بین ۴۰-۳۰ کیلوگرم بر متر مکعب).
پلی یورتان ها سر و صدا را برای مسافران کم می کند: خاصیت فوق العاده پلی یورتان در جذب صدا ( عایق صوت) و لرزه گیر کمک فراوانی به راحتی و ایمنی وسایل نقیله نموده است. عایق صوتی پلی یورتان می تواند تا میزان ۵۰ درصد بیشتر از عایق های صدا سنتی مورد استفاده در خودرو سر و صدا را کاهش دهد.